Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Vores DNA

Fællesskab.

Vi ser det at være en del af et fællesskab som en vigtig brik i dannelsen af det hele menneske.
At føle sig som en del af et fællesskab er en grundlæggende forudsætning  for opbyggelse af selvværd, selvtillid og identitet.
Fællesskab er noget, man bidrager til.  Det, der kommer tilbage er et socialt tilhørsforhold, - forståelsen af at tage hensyn til hinanden. Fællesskabet kan mere end det enkelte individ alene.

At være en del af et fællesskab er en læringsproces.  At lære, at alle kan bidrage med noget.
Byfællesskabet er unikt, og det underbygger vi i alle sammenhænge på Nørhalne Skole/SI.

Vi :                 synger morgensang
                      afholder børnemøder
                      laver klasseregler
                      har hjælpevenner
                      laver legegrupper
                      har faguger, hvor vi også arbejder på tværs af klasser.
                      har traditioner, -  der også kontinuerligt udvikles
                      udlåner vores lokaler til fællesskabets bedste :  børnefødselsdage, gymnatik,
                      musikundervisning osv.
 
Vi forventer, at eleverne tager vare på hinanden og på de omgivelser, som vi sammen skal være i.

Læring

Læring er for os et meget bredt begreb.  Læring er en kontinuerlig proces.  Det skal give mening.

Social læring:
Vi arbejder med sociale færdigheder ved at opøve og understøtte elevernes relationelle kompetencer.  Eleverne skal kende spillereglerne for god omgangstone, - voksen/barn og barn/barn imellem og forstå og anerkende menneskers forskellighed.
Alle børn vil opleve konflikter, - og herigennem erhverve vigtig social læring. 
Såvel i vuggestue/børnehave som skole arbejdes der med at lære børnene at løse disse med og uden voksenhjælp. 

I skoledelen udarbejdes hvert år en social årsplan for hver enkelt klasse.   Denne beskriver bl.a. arbejdet med social læring.

Faglig læring:

Den faglige læring tager altid udgangspunkt i det enkelte barn.  Den faglige undervisning er således kendetegnet ved at foregå på de forskellige faglige niveauer, som eleverne befinder sig på.
Ansvar for egen læring betyder bl.a. at eleven forventes altid at deltage aktivt.
Vi forventer undervisningsparathed, hvilket betyder, at eleven har lavet evt. lektier,  - har sine ting i orden, og møder frisk og udhvilet.

Praktisk læring:

Vi vil bidrage det enkelte barn robusthed og selvhjulpethed.  Forventningerne afpasses naturligvis barnets alder, men vi  arbejder kontinuerligt med, at voksne ikke gør noget for barnet, som det selv kan klare.   Overtøj af og på, omklædning i idræt, at kunne give sendebeskeder osv.

Vi bruger ofte bevægelse og en praktisk-musisk indgang til læring for at give børnene en anden mulighed for at lære sig nyt eller fastholde det lærte.
Vi arrangerer hvert år tværsuger og fagdage, hvor vi fordyber os i emner og laver anderledes aktiviteter og undervisning.

Trivsel

På Nørhalne Skole/SI betyder trivsel; ”At ha´ det godt”. God trivsel forudsætter, at alle grupper trives sammen og hver for sig : børn, forældre og medarbejdere.

Hos os kan trivsel defineres som både en ydre trivsel, altså en trivsel i de fysiske rammer såvel som en indre trivsel hvor der er tale om en psykisk og mental trivsel.

Et barn i god trivsel kendetegnes ved at barnet har tillidsfulde voksne omkring sig, at barnet har og kan vedligeholde venskaber, at barnet viser glæde og begejstring og har et positivt selvbillede og at barnet er i en positiv udvikling både socialt og læringsmæssigt.

Forældre i god trivsel kendetegnes ved, at de har tillid til, at vi tager hånd om deres barns udvikling på den bedste mulige måde. Forældre trives i vores organisation, når de oplever åben og en ligeværdig dialog (form).

Medarbejdere i god trivsel kendetegnes ved, at de har overskud i hverdagen, lyst og energi til at tænke nye tanker, modtage nye idéer og indgå i et konstruktivt samarbejde.

Det gør vi :    Møder alle i et anerkendende perspektiv
Vejleder i relationerne børn/børn – børn/voksne imellem
Arbejder inkluderende både i forhold til det sociale, de fysiske rammer og læring
Udvikler fællesskabet – god kommunikation
Udvikler barnets sociale kompetencer
Tager individuelle hensyn

 

Tager hånd om hinanden både professionelt, personlig og privat.

 

Ansvar

På Nørhalne skole/SI er ansvar noget vi har for os selv, får fra andre og giver til hinanden. Vi vægter den gode dialog højt,  - at alle børn og voksne taler pænt til og om hinanden. Vi har ansvar for dig, mig og os - at alle har det godt. Ansvar er at kunne respektere de fælles regler, omgivelserne og det gode læringsrum. Vi har alle et ansvar for egen læring, - såvel børn som voksne.

Vi har dukseordninger i klasserne, hvor alle hjælper til med, at der ser pænt ud.

Vi har legepatrulje (elever i 5. og 6. kl. er uddannet til at sætte lege og aktiviteter i gang), store-lille venner (skolens ældste får en relation til de yngste), og vi arrangerer hvert forår affaldsindsamling i byen.

 

Tryghed

Tryghed er en forudsætning for at få lov til at være den bedst mulige udgave af sig selv.
Barnet/eleven skal møde en følelse af tryghed, - genkendelighed, vante rammer, tydelige voksne.  
Et sted, hvor der er plads til alle.
Tryghed er er forudsætning for udvikling, - at turde sige eller gøre noget forkert og anerkendes alligevel.

For at give barnet tryghed arbejder vi med

  • en genkendelig struktur
  • vante rammer
  • at have positive forventninger
  • at der altid er en voksen i nærheden
  • at vi i samarbejde med forældrene møder barnet, hvor det er, - uanset hvilke
    udfordringer der måtte være.

Det tætte samarbejde afdelingerne imellem er bærende for trygheden for det enkelte barn.

 

Anerkendelse

På Nørhalne Skole/SI arbejder vi ud fra det anerkendende perspektiv.   Vi møder børn, forældre og hinanden i en forståelse af, at vi alle er forskellige, - og at al adfærd har udspring i det, man kommer af.  
Børns adfærd og reaktioner skal forstås og imødeses med en positiv tilgang, - der er altid løsninger på såvel, professionelle, personlige som private udfordringer
Alle skal føle sig hørt, set og anerkendt på Nørhalne Skole/SI.