Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Skole & SFO

 

Nørhalne skole er et skoletilbud for børn i 0.-6.kl. hvor vi har omkring 200 børn indskrevet i skolen. I tilknytning til skolen er vores SFO, som er et fritidstilbud for 0.-3.kl., hvor der er indskrevet omkring 110 børn.

Som helhed har vi en stærk faglig profil, og vægter det praktisk/musiske højt, samtidig er vi optaget af børnenes trivsel, læring og deltagelsesmuligheder i de læringsfællesskaber de er i her hos os.  

I Nørhalne skole og SFO er der et tæt samarbejde mellem de voksne, som alle er med til at skabe en tryg og genkendelig hverdag for børnene. Pædagoger og lærere arbejder sammen omkring børnenes trivsel og faglige udvikling, og er sammen om, at bevare den røde tråd i den pædagogiske og didaktiske tilgang, som vi vægter helt fra vuggestue til 6.kl. Her er f.eks. stillesignalet “Giv mig fem” en velkendt rutine, der er tydelig dagsorden på tavlen og der er fælles fokus på konsolidering af læring i opstart og afslutning af lektioner og aktiviteter.

Vi tror på at en god opstart på dagen er med til at skabe den bedst mulige skoledag, og derfor er der om morgenen altid en voksen i klassen inden børnene møder ind. I indskolingen er det 10 min. før ringetid og på mellemtrinnet er det 5 min. før ringetid. Det giver mulighed for at børnene møder ind til en rolig start på dagen, og samtidig  kan de voksne nå har få en god dialog med børnene om løst og fast inden klokken ringer, og morgenbåndet går i gang. 

I morgenbåndet, er der tre dage om ugen fokus på læsning, men de to øvrige dage er afsat til morgensang, som er en fællesskabende aktivitet for hele skolen og en af skolens stolte traditioner.  

I indskolingen har vi klassepædagoger, som sammen med klassens dansk- og matematiklærer udgør klasseteamet. På mellemtrinnet er der ligeledes et klasseteam, som i den primær funktion består af dansk- og matematiklærer.   Fælles for klasseteams på Nørhalne skole er, at de samarbejder omkring klassens trivsel og faglige udvikling, og sammen er nysgerrige på hvordan der skabes de bedste læringsbetingelser for børnene i klassen. 

Det er klasseteamets fælles opgave at have tæt kontakt og dialog med forældre. Og netop forældresamarbejdet vægter vi højt, da det er en af det væsentligste grundsten til den fælles opgave omkring børnenes læring, trivsel og udvikling. Vi tror på dialogen, og på at det er i dialogen vi sammen finder de bedste løsninger.    

Vi ønsker at, der i både skole og SFO skal være en god stemning, og en atmosfære hvor det er rart at være, og hvor der er mulighed for refleksion og læring. Derfor er vi optaget af, hvordan vi indretter vores læringsrum alt efter hvilken børnegruppe og læringskontekst der er tale om. 
 

Vores SFO er indrettet i lyse lokaler i en 2-etagers bygning, der er sammenhængende med skolen. Sammen med skolen har vi nogle fantastiske udearealer, hvor der er en stor legeplads, sportsplads, en multibane samt en skolegård, hvor der ligeledes er en legeplads.

Indendørs har er SFO organiseret med et primærrum på 1.sal. Her er vores skærm med AULA tjek ind og tjek ud, som børnene selv skal registrere sig på når de kommer og går. På overetagen har vi indrettet forskellige fordybelsesområder bl.a. dukkekrog, Legohjørne, læsekrog, plads til at spille div. spil, en restaurant mm. 

I stueplan har vi et puderum, hvor børnene bygger huler på livet løs, som er målrettet for 0.-1.kl. 

For børn i 2.-3.kl. har vi etableret “Klubben”, som er et rum, hvor børnene kan samles og spille div. spil og hygge sig. Derudover er der vores krearum og en “hyggekrog” i stueplan. Vi bruger dagligt gymnastiksalen, og har mulighed for at gå i hallen tre dage om ugen.

I vores SFO er vi optaget af, at skabe et fritidstilbud, hvor børnene understøttes i deres udvikling gennem aktiviteter i fællesskaber med børn fra egen årgang, men også på tværs af årgange. Vi inddrager børnene og skaber medbestemmelse i SFOens tilbud af aktiviteter ved bl.a. at afholde klassemøder, hvor børnene byder ind med deres ønsker til aktiviteter i SFOen. Ønskerne sættes på vores “Ønskesky” og når ønskerne er gennemført flyttes de over på “Opfyldte ønsker” så børnene helt konkret kan se, at det de har været med til at bestemme også bliver gennemført.  

Ligesom i skolen har vi i SFOen også faste rutiner og fokus på tryghed og genkendelighed. Oversigten over dagligdagen er visuelt understøttet af et skema, som hænger synligt for alle børnene. Her kan de med billeder se hvilke aktiviteter der er den enkelte dag, og hvilke voksne der er på hvilke aktiviteter. 

Om morgenen når børnene møder ind i SFOen tjekker de ind, og siger godmorgen til de voksne. Der er altid mulighed for at tegne, spille og lege på overetagen om morgenen, men det er også muligt for børnene at benytte 0.-1.kl. puderum eller 2.-3.kl. “Klubben”. Kl. 7.40 samles alle børnene, og inden de sendes i skole er der en dialog om dagens indhold, og andet børnene har på hjertet. 

To dage om ugen starter vi SFO dagen udendørs, og ellers når ellers vejret er til det. Her er der forskellige aktiviteter såsom bål, musik eller anden fælles udendørsaktivitet. 

Efter en times tid ude, går aktiviteterne i gang, og børnene fordeler sig ud fra hvad de har lyst til. Aktiviteterne spænder fra kreative sysler, til motorikbane i gymnastiksalen, men for 2. og 3.kl. afholdes der kontaktpædagogdage ca. 1 gang pr. mdr. hvor der laves aktiviteter målrettet de ældste børn. 

I SFOen har vi forskellige traditioner hen over året, f.eks. er der i marts “Talenshow”, hvor børnene har øvet forskellige underholdninger, som de inviterer forældre til at komme og se dem optræde med.

Vi har koordinerede udedage med SIen, hvor SFObørnene har mulighed for at komme på besøg på SIens legeplads, og de store børn i SIen besøger skolens legeplads. Her leger børnene på tværs, og de store tager ansvar ved at lege med de mindre børn.